51. Loreal Fashion Week – modna manifestacija nalik na svetske metropole
SrbijaRealno/BEOGRAD/24.05.23. – 51. L’Oreal Fashion Week održao se u Beogradu od 8. Do 14. maja u centralnom prostoru – ekskluzivnom BFW Tentu, koji je bio postavljen na platou ispred Shopping Centra Ušće a napravljen na po ugledu na modne manifestacije svetskih metropola. Kao i na prethodnom izdanju – i ove sezone, ekskluzivni partner manifestacije je L’Oreal Paris, globalni lider u industriji lepote.
Program 51. L’Oreal Fashion Week-a bio je pomeren zbog tragedije koje je početkom maja pogodila Srbiju. Iako teška odluka, iz poštovanja prema svim saradnicima, kreatorima, modelima, publici, sponzorima i javnosti – odlučili smo da će se 51. Beogradska nedelja mode ipak održati u izmenjenim datumima i u izmenjenom obliku. Ipak i u najtežim trenutcima, važno je koristiti kreativno izražavanje kao jedan od načina komunikacije, te su se na 51. izdanju BFWa našle i poruke koje se bave društvenim problemima.
Kampanja koja je pratila ovogodišnju manifestaciju, nosila je naziv “Nova Renesansa za novu generaciju”, autorka kampanje bila je Nevena Ivanović, multitalentovana umetnica, koja uspešno vodi brend NeoDesign. Noseće fotografije kampanje ispirisane su generacijom Z a predstavljaju ukrštanje nasleđenog iskustva i novih ideja, promišljanje baštine, ali i slavljenje autentičnosti i održivosti novih vrednosti i poslužile su kao inspiracija za 51. L’Oreal Fashion Week.
Prva revija na programu bila je jubilej – 15 godina dodeljivanja Nagrade za savremeni modni izraz Boris Nikolić, koja nosi ime po čuvenom dizajneru, jednim od najnagrađivanijih i najznačajnijih kreatora autorske mode u Srbiji. Verujući u gajenje kulture sećanja, ova revije je istovremeno obeležava i 15 godina od kada Boris više nije sa nama, ali njegov rad i uticaj nastavlja da živi kroz kreacije dobitnika ove nagrade, koji su za obeležavanje ovog jubileja predstavili nove kreacije. Na reviji koja je usledila, videli smo nove modele Ane Ljubinkovć, Ane Trošić Trajković, Budislave, Ivane Pilje, Milice Vukadinović, Senke Kljakić, Sonje Jocić, Tijane Milutinović, Vesne Kracanović i Aleksandre Lalić, koja je reviju zatvorila noseći svoju kreaciju ali i vez na kojem je bilo ispisano “svet mora stati, mami nije dobro”.
Revija koje je privukla mnogo pažnje je Marini Vesto by Boško, kojom Boško Jakovljević obeležava 15. godina od prve dizajnerske kolekcija, takođe prikazane na BFWu. Nova kolekcija predstavila je više od 40 novih modela i sadržala je širok spektar krojeva i materijala Završetak revije i defile obeležilo je emotivno izvođenje evergrina grupa Bitls „Yesterday“, koju je za ovu priliku interpretirao Princ, čime je na prikladan način završena ova revija i 51. L’Oreal Fashion Week
Još jedan program koji je obeležio 51. L’Oreal Fashion Week bila je revija Tribute to Vivienne Westwood, kojom su ovdašnji modni dizajneri odali počast ikoni britanske mode, inovatorki i jednoj od začetica pank estetike. Aleksandra Lalić, Ana Ljubinković, Budislava Keković, Daniela Glišić, Dejana Momčilović, Igor Todorović, Ivana Najdanović, Jasmina Vujović – GET UP, Lilly Tailor, Marko Feher, Milica Vukadinović, Nevena Ivanović – NEOdesign, Peđa Nerić, Sestre Stevančević, Sonja Jocić, Svetlana Jaćović i Valentina Obradović interpretirali su uticaj koji je Vivienne Westwood imala na njih kao dizajnere i poštovaoce mode. Na pisti smo mogli vidi razne elemente koji su karakterisali njen stil – poigravanje sa rodnim elementima, buntovništvo, avangardu, skulpturalnost ali i romantizam i inovativnost i tartan koji je toliko karakteriše. Osim doprinosa modi, Westwood je takođe bila važna kulturna ličnost. Koristila je svoju platformu da se zalaže za različite društvene ciljeve, uključujući antinuklearni pokret i prava LGBT osoba. Kultura sećanja koju BFW gaji mogla se videti i na ovoj reviji, dajući priliku da se modni velikani i inovatori ne zaborave i kreirajući priliku mladim generacijama da se upoznaju sa onima koji su na toliko načina doprineli svetu u kojem živimo.
U sklopu 51. L’Oreal Fashion Week-a, organizovana je i akcija “Koji je tvoj pogled na svet”, kojom je BFW želeo da doprinese podizanju vidljivosti boelsti oka i mrežnjače, koje dovode do smetnji u vodnom polju ali i o značaju preventivnih oftalmološkoh pregleda, što je nastavak rada koji BFW ulaže u različite edukativne i društveno-odgovorne projekte.
Program posvećen autorskoj modi bio je, kao i svake godine, okosnica najznačajnije modne manifestacije u regionu.
Nataša Šarić, kolekcijom NA-ŠA košulja, prikazala je elemente koje koristi u njenom dizajnu i njen dugogodišnji autorski izraz, sublimisan u novi koncept baziran na reinterpretaciji bele košulje. Testiranjem pravila modnih konvencija, kombinacijom klasičnih i hyte materijala, kreacijama je dala novu dimenziju, otvarajući time mogućnost transformacije klasičnog modnog predmeta u umetnički objekat.
Peđa Nerić, kolekcijom “Dunes” prikazao je meke fluidne forme drapirane svile, suprotstavljene voluminoznim formama tafta i brokata sa ponekim orijentalnim detaljima. Ovaj etablirani dizajner nastavlja sa unošenjem inovativnosti u klasične feminine forme, čineći žene koje nose njegove kreacije elegantnim, smelim ali uvek ženstvenim i lepim.
Predrag Djuknić, miljenik zvezda i poznatih žena, predstavio je 30tak novih modela, sa akcentom na haljine sa korsetima, obogaćene kristalima i cirkonima, kao i haljine sa čipkom, dok su glamurozni mantili bila novina.
SestreS, Ivana i Jelena Stevančević, kolekcijom šaljivog i blago ironičnog naziva “Ko nosi brkove?!, poigrale su se sveprisutnim i rigidnim potrebama društva za označavanjem. Dekonstruisanjem elemenata narodne nošnje koji reflektuju tradicionalnu raspodeli moći, SestreS ukazale su da moć možemo dodeliti svima, dok smo slobodni da sami biramo uloge koje u društvu zauzimamo.
Đorđe Baščarević, u novoj kolekciji zanimljive muške mode inspirisane underground kulturom i elektronskom muzikom, pokazao je još jedno promišljanje koncepta “soft masculinity” – redefinišući kodekse muškog oblačenja
Kolekcija TANGRAM Tijane Mladenović, prikazana je plesnim performansom rediteljke Marije Spasić u kojoj su učestvovali plesači i glumci. Dizajnirana da ponudu više od odeće koja je tu samo da zaštiti naše telo – kolekcija nudi komade koji se mogu transformisati i nositi na više načina
Viktorija Džimrevska, pokazala je snagu žene u novoj kolekciji “Independent”; prenaglašavanjem oversized formi i kontrastima materijala kao i suprotstavljanjem mekih i oštrih linija kroja – dočarala je dihotomiju snage i nežnosti smelih žena, koje su bile inspiracija za ovu kolekciju.
Kao i na prethodnim izdanjima, Belgrade Fashion Week dao je platformu i novim dizajnerima da predstave svoj rad. U programu Fashion Incubator by Perwoll, studenti, diplomci i postdiplomci beogradskih škola dizajna odgovarali su na temu “Rethink Fashion”:
Fakulteta savremenih umetnosti (pod mentorstvom Sonje Krstić) interpretirali su malu belu haljinu, promišljajući nove odevne forme koje proizilaze iz standardnih modnih obrazaca.
Studenti Fakulteta digitalnih umetnosti Univerziteta Metropolitan (vođeni mentorom Aleksandrom Protićem), prikazali su modele koji primenom različitih tehnika i načina obrade već postojećih upotrebljenih ili neupotrebljenih odevnih predmeta pretvaraju u nove, redizajnirane odevne komade.
Studenti odseka Visoke tekstilne škole za dizajn, tehnologiju i menadžment, akademije tehničko-umetničkih strukovnih studija (vođeni mentorkama Sonjom Jocić i Ivanom Najdanović) istraživali su teme i razvijali tehnike inovativnog dizajna drapiranja, redizajna i reciklaže kako bi napravili iskorak ka dizajnu budućnosti, u skladu sa savremenim modnim i društvenim tokovima.
Pored studenata, svoj debi na BFWu imali su i #teamNEO – Milutin Lađević, Sanja Žigić i Ivana Jovanović, vođeni mentorkom Nevenom Ivanović – prikazali su Showcase “Inherited Identities”, na kojom su sva tri dizajnera predstavili kapsularne kolekcije, inspirisane ličnim identitetima ali i onim koje prenosi od porodice, kulture, zajednice ali i etničkog, rasnog porekla, religija, jezika, kulture, tradicije
“MaximaliZm as a Spectacle, autorke koncepta Jovane Nikolić, predstavlja neponovljive kombinacije već nošenog, vintidž garderobe, trendi komada aktuelnih velikih brendova sa redizajnom i “do it yourself” pristupom”, inspirisane snagom i vrednostima generacije “Z”. Kroz ovaj performans, Jovana je analizrala vrednosti generacije “Z” koje ne počivaju u ekcesivnom konzumerizmu, već se grade iz novog pristupa građenja autfita. Dizajneri čije kreacije je Jovana koristila su: Olja Marković, Nenad Pavlović, Marija Čanji, Kee.bo, Milutin Lađević, Nevena Ivanović/Neo Design, Verikina, Bakay, Shada, Milica Vukadinović/Haiduk, Helena Plećaš, H.C.11, Senka.
Street&Urban fashion Show, novitet je u programu BFWa, a za cilj ima osnaživanje i davanje platformi mladim i on-line brendovima urbanog stila. Street i urbana moda najviše ljubitelja ima među mladima, te je ovaj program osmišljen upravo da privuče njih i otvori Belgrade Fashion Week za širu publiku. U foajeu BFW Tenta bio je postavljen pop-up store u kome su brendovi izlagali svoje kreacije, dok su na pisti, u sklopu Street&Urban Fashion Show-a, prikazani modeli atraktivnih novih brendova koji su pokazali veliki talenat mladih modnih preduzetnika I zanimljivog koncepta. Posebnu pažnju privukla je prva prezentacija novog brenda .DOT, koji je novu kolekciju predstavio u paru sa obućom iz partnerskog brenda BUZZ – lider beogradske urbane mode; na pisti su se našli novi komadi „athleisure“ odeće iz kolekcije, koji su lako mogu kombinovati i sa sportskim ali i urbanim stilom. Od novih samostalnih brendova, pistom su prodefilovali modeli sa atraktivnim printom, poput brendova ALBY Wear, New Cycle i Živi Proživi; zanimljivu primenu jarkih boja videli smo kod KEE.BO i Plima Sport dok se kreativnost izrade muških modela istakla kod LYBAH i BRAAT Wear. Reviju su upotpunili aksesoari, u vidu rančeva i torbi, iz modne kuhinje Hemp Packs-a. Najnoviji modeli patika iz bogate ponude Sport Vision-a, dali su modelima poseban street šarm.
Pored autorske mode, jedan od fokusa BFWa bio je i na drugim autorima – jedan od njih je Danijel Rauški, pobednik InstaShot konkursa, čija je izložba “From Backstage Perspective” bila otvorena u Ušće Shopping Centru i trajala je tokom celog 51. L’Oreal Fashion Week-a. Njegove fotografije otkrivaju trenutke iza scene Belgrade Fashion Week-a, koje inače nisu vidljive a kriju pravu magiju modnog sveta.
51. L’Oreal Fashion Week održan je uspešno i, uzimajući u obzir situaciju sa kojom se celo društvo suočavalo, našli smo način da na primeren način promovišemo pozitivne strane poput kreativnosti, stvaralaštva i humanosti. Predstojeće, 52. izdanje Beorgadske nedelje mode, održaće se u novembru 2023. godine.