DruštvoKultura

Savršene različitosti – program BDF

SrbijaRealno/Beograd/10.01.24. – Pod sloganom SAVRŠENE RAZLIČITOSTI jedan od najznačajnijih evropskih festivala umetničke igre najavljuje svoje 21 izdanje.

Od 7. marta do 10. aprila 2024. godine, ukupno 19 kompanija iz 14 zemalja,
sa preko 30 koreografskih postavki, biće predstavljeno u Beogradu i Novom Sadu. Igri u čast, okupiće
se vrhunski umetnici i sjajne trupe, otvoriti važne teme koje analiziraju aktuelne pojave i društvo,
kreirati trenuci koji pokreću najlepše emocije.
Zahvaljujući ovom festivalu, Beograd je postao važna stanica u umetničkim biografijama, mesto gde se
otkrivaju produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa
odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih
koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja i trendove.
Predstavljajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je osvajao svoju publiku. Od osnivanja je
predstavljeno preko 500 koreografskih radova, dok svake godine programe u proseku prati 20.000
gledalaca i 100 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva.
Manifestacija se razvijala uz podršku Ministarstva kulture Republike Srbije, Grada Beograda,
Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, Grada Novog Sada, Delegacije EU u Srbiji , ambasada i
kulturnih centara. Kroz podršku festivalu koji duže od dve decenije pomera granice umetničkog izraza
i doprinosi obogaćivanju kulturnog sadržaja u našoj zemlji, kompanija NIS podstiče mlade, talentovane
autore i vrhunske stvaraoce da visoko pozicioniraju Srbiju na međunarodnoj sceni. Važan segment
društvene odgovornosti kompanije NIS je ulaganje u projekte čiji je cilj afirmacija umetnosti, u skladu
sa vrednostima koje neguje u svom poslovanju. Kao dugogodišnji partner Festivala, kompanija Visa sa
velikom posvećenošću podržava Beogradski festival igre, verujući u njegovu ulogu u pozicioniranju
naše zemlje na kulturnoj mapi sveta. Istovremeno, Visa otvara različite mogućnosti kupovine ulaznica
na zadovoljstvo publike iz zemlje i inostranstva. Erste banka kao višegodišnji partner Festivala nastoji
da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji, razvijajući posebne projekte za mlade
umetnike. Tradicionalni i novi prijatelji Festivala su Fondacija Hemofarm, kompanija Grand Motors i
brend Chery, DDOR osiguranje, Vega IT, brend Nescafe, kompanija Heineken, Advokatska
kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, i drugi.

  1. i 8. mart, 16h, 18h i 20h|Bioskop Balkan ……….. Joan Buržoa, Grenobl
    Pozorišna publika ga je upoznala kao igrača, a zatim i kao jedinstvenog rukovodioca Koreografskog
    centra u Grenoblu. Desetine hiljada posetilaca pariskog Luvra očarao je instalacijom sa ogromnim
    stepenicama koje se vrte i sa kojih igrači padaju i dižu se kao dečije igračke… U svet visoke mode ušao
    je kao saradnik brenda Luj Viton. Prostor novih tehnologija obogatio je zanimljivim aplikacijama.
    Uostalom, ko još nije video muzičke spotove za Harija Stajlsa, Selenu Gomez, Marka Mengonija… Joan
    Buržoa, čarobnjak kaleidoskopskog talenta i autor koji neprestano ruši granice između najrazličitijih
    umetničkih formi, prvi put stiže u Srbiju. Beogradski Bioskop Balkan će otvoriti svoja vrata 6 puta, a
    svako vođenje kroz čuvene instalacije pratiće 100 ljudi.
  2. mart, 20h i 10. mart 19h|Srpsko narodno pozorište, Novi Sad …. Kompanija igre Opere Geteborga
    Apsolutni hit „Proklizavanje” koji potpisuje Damjan Žale, izvodi se na velikom nagibu, dovodeći
    izvođače u stanje izvan ravnoteže. Sila gravitacije pokreće igru, pojačavajući lančane reakcije
    zapanjujuće moćnih pokretnih slika. Ovo je komad koji je obeležio nekoliko sezona i koji senzacionalno
    izvode igrači Kompanije igre Opere Geteborga. U drugom delu večeri, zanosna igra se sučeljava sa
    snažnim kreativnim stavom jedinstvene izraelske umetnice Šaron Ejal. Njen prepoznatljiv stil ima
    hipnotišuću, pulsirajuću moć koja je prepoznatljiva svakome ko je ikada imao priliku da otkrije njen
    rad. Kostime za komad “Saaba” priredila je modna kuća Dior.
  3. mart, 20h|Pozorište na Terazijama ……………… Balet Toskane, Firenca
    Andersonova bajka ili čuveni istoimeni film koji je zavredeo nekoliko Oskara, dobio je svoje novo
    čitanje. ”Crvene cipelice” kao celovečernji komad Filipa Kraca, u izvođenju Baleta Toskane, trupe koja
    je osvojila beogradsku publiku na prethodnom Festivalu. Kombinacija koja se ne propušta!
  4. i 15. mart, 20h| Srpsko narodno pozorište, Novi Sad ………… Kidd Pivot, Vankuver
    Novi komad čudesne Kristal Pajt nosi naslov ”Skupština” i gledaće se u Novom Sadu u okviru svoje
    prve evropske turneje. Između sezone u Parizu i Londonu, ova neponovljiva umetnica će se pokloniti
    publici našeg festivala i poneti Nagradu Jovan Ćirilov. Kritika kaže da se “retko nailazi na predstave
    takve vizuelne originalnosti, takve tehničke briljantnosti i takve emocionalne moći, kao što su one koje
    pravi Kanađanka Kristal Pajt. Gledajući njena dela, zapravo postajete svedoci rađanja nove umetničke
    forme.
  1. i 17. mart, 20h|Pozorište na Terazijama ………….. MM kompanija igre, Ređo Emilija
    Bigonceti je… Bigonceti: izazovan, provokativan, senzualan, briljantan, nesumnjivo jedan od
    najcenjenijih italijanskih koreografa na svetu. Njegova „Balada” oslikava jednu veoma specifičnu
    epohu: kasne 70-e i rane 80-e, i deluje kao kaleidoskop emocija! A Morelijeva „Elegija”? Pokret obojen
    čistim romantizmom uz Šopenovu klavirsku muziku i crnu pozadinu koja postepeno narasta u
    zvezdano nebo.
  2. i 20. mart, 20h| Bitef teatar ……… Radim Vizvari, Prag
    Najširi spektar stilova, u žanru od klasične pantomime do butoa, fizičkog teatra i čiste scenske
    virtuoznosti, prikazuje vodeći češki pantomimičar Radim Vizvari. Predstava je puna tradicije, poezije,
    slapstika i lirske ekstravagancije. Smejaćete se i plakati, a sve to bez ijedne reči – jer one Vizvarijevoj
    umetnosti nisu potrebne. „Solo” je spektakl koji oduzima dah i koji će sigurno podjednako zabaviti
    ljubitelje pantomime, kao i one koji se sa njom prvi put sreću.
  3. mart, 20h| Jugoslovensko dramsko pozorište ….. Zvona i čini, Pariz ………
    “Dozvolite mi da vam predstavim najlepšu predstavu meseca, godine, decenije, a možda i veka! Retke
    su predstave koje iznesu poeziju na tako zarazan i očaravajući način. Čudesna podela? Izbrušeni
    dragulj!” Ovako je kritičar pariskog Ekspresa prikazao “Zvona i čini”, komad koji je ujedinio talente
    ćerke i unuke jedinstvenog Čarlija Čaplina.
  4. mart, 16h i 20h|Pozorište na Terazijama ……………. Kompanija Ervea Kubija, Kan
    „Sol Invictus“ je kao preporod. Novo otkrivanje vitalnih podsticaja. Povratak u detinjstvo i sve što nas
    okružuje…. Pokret koji se osmehuje, igra koja dolazi iz srca, usta, bokova, koja nastaje pod stopalima
    na užarenom podu. Scena kao igralište beskrajnih mogućnosti. Postoji hitna potreba da se ujedinimo i
    inspirišemo nadu. Tako će nastati pokret po krugu i spirali. Te spirale uzdižu svakog od nas zahvaljujući
    zajedništvu, zahvaljujući onom drugom. Ovaj komad je deo obreda koji se iznova obnavlja kako bi se
    proslavila činjenica da smo živi. Obred divljenja. Obred bez strahova. Obred zajedništva koje može
    zaustaviti ratove i otvoriti vrata čovečanstvu svesnom da je bez odlaganja potrebno brinuti o životu.
  5. i 26. mart, 20h| Pozorište Duško Radović ……….. Dewey Dell, Čezena
    “Posvećenje proleća” Teodore Kasteluči je predstava koja očarava publiku poput genijalnih filmskih
    bajki Žorža Melijesa, zahvaljujući veštini izvođača, zvučnoj suprotstavljenosti između partiture
    Stravinskog i digitalnih kreacija, objekata, antropomorfne protetike i jednostavne, a evokativne scene
    koja kombinuje arheološke i savremene prikaze. Nemilosrdni niz interakcija i sudara između
    životinjskih oblika i ljudskih tela, nije spektakularan samo zbog snažne igre, kostima i maski iz mašte,
    već i zbog moći da zamrzne osećaj borbe za opstanak i cikličnu prirodu života.
  6. mart, 20h|Narodno pozorište, Beograd ……………. Balet Narodnog pozorišta, Beograd
    Tri koreografa, za tri inspirativne i istorijski važne muzičke partiture. Novi osvrt na tradiciju, kroz
    triptih koji je imao zadatak da obeleži stogodišnjicu od osnivanja Baleta Narodnog pozorišta, potpisali
    su Maša Kolar, Igor Kirov i Miloš Isailović.
  7. mart, 20h|Zvezdara teatar ………….. Komoko, Firenca
    Novo delo Sofije Napi inspirisano je Pinokijem. U slikama apstrahovanim iz komedije dell’arte,
    umetnica se pita da li fantastična bajka koju obožavamo da čitamo svojoj deci, možda i nije priča za
    najmlađe? Kada je bila dete, ona se plašila ove priče. Uz svu svoju duhovitost, Kalodijeva knjiga,
    objavljena pre 140 godina u Sofijinoj rodnoj Firenci, ima mračnu, melanholičnu stranu. U njoj se drvena
    lutka odriče sebe. Pinokio gubi svoju nevinost, svoju impulsivnost, neprestano primoran da uči kroz
    kazne, kako bi postao čovek.
  8. mart, 16h i 20h | Bioskop Balkan ……………. Gravity & Other Myths, Adelejd
    Jedna od najuzbudljivijih cirkuskih trupa iz Australije kreira radove koji su izuzetno telesni, inovativni
    i iskreni. Umesto finog podešavanja predstave uz pomoć šminke, osvetljenja i izmaštane pozorišne
    oblande, izvođači su odabrali da krenu u suprotnom pravcu, fokusirajući se isključivo na svoje izuzetne
    veštine, razigranu kompetitivnost, poverenje i prijateljstvo. Publika je deo ove priče, jer čini ram za ovaj
    komad. Možete osetiti vrelinu, čuti svaki udah i zaroniti u svaki trenutak. Međusobna iskrenost je
    suština predstave koja je odigrana više od 1.100 puta u 37 zemalja sveta.
  9. mart, 20h| Narodno pozorište, Beograd ………… Balet Visbaden, Visbaden
    Neponovljivo pozorišno iskustvo u kreaciji sjajnih koreografa. Nemac Marko Geke donosi komad koji
    koristi zvuke i muziku Orijenta, dok Francuz Martin Arijaž podseća na klimatske promene kroz
    izmišljeni tok šou između američkog predsednika Donalda Trampa i aktivistkinje Grete Tundberg.
    Putovanje od precizne i čiste igre, do lutkarske magije, brzinom televizije i društvenih mreža….
  10. mart, 20h|Bitef teatar ……… Majkl Getman, Tel Aviv
    Komad Majkla Getmana u izvođenju sjajnog Arijela Žilbara je svedočanstvo duboke i neuhvatljive
    prirode umetničke igre, koje može da prizove čiste senzacije i navede na beskrajno razmišljanje. Po
    rečima kritike: “zahtevno, hipnotičko, očaravajuće delo”.
  11. april, 20h| Pozorište Atelje 212 ………….. Una Doerti/Od Works, Belfast
    Prožimajući baletsku gracioznost pokreta svojih igrača sa napetošću i anksioznošću, Una Doerti
    postavlja osvežavajuće, ali uznemirujuće pitanje: koja je poenta igre? Iza ove teme, krije se briljantan
    komad. Delo koje se ne oslanja na prošlost, a svakako nema ni ambiciju planiranja budućnosti. Nalazimo
    se u sred sadašnjosti…Ova mlada umetnica koristi tela u prostoru na sličan način kao Balanšin. Kretanje
    kroz prostor zasnovano na nameri, arhitektonskoj svesti i kolektivnoj energiji.
  12. i 6. april, 20h|Narodno pozorište, Beograd …………… Sidnejska kompanija igre, Sidnej
    Od nežnosti do nemira, “ab [intra]” putuje kroz intenzitet ljudskog postojanja, istražujući naše iskonske
    instinkte, naše impulse i naše visceralne odgovore. Muzika spaja raskošni koncert za violončelo sa
    ambijentalnom elektronikom, a izuzetni igrači grade vizuelno zadivljujući eterični svet. Ovo je žestoko
    telesan i iskren komad koji će ostati sa vama dugo nakon što napustite pozorište.
  1. april, 20h|Zvezdara teatar ……………. Kompanija Jue Jin, Njujork
    Jue Jin je odrastala i pripremala se za svoju umetničku karijeru na najprestižnijim školama u Šangaju, a
    zatim nastavila studije u Njujorku, gde je i diplomirala. Nastupala je na brojnim pozornicama i kreirala
    radove za mnoge važne institucije. U Njujorku je osnovala sopstvenu trupu, a pred beogradskom
    publikom će se predstaviti prvi put, sa dva sjajna komada: “Žamor” i “Kroz pukotinu zraka”.
  2. i 10. april, 20h|Bitef teatar ……………….. Nacionalna kompanija Malte, Valeta
    “Utopija” je rezultat saradnje čuvenog izraelskog koreografa Emanuela Gata sa igračima malteške
    Nacionalne kompanije. Komad prikazuje lična putovanja deset pojedinaca koji traže vezu i ispituju
    ulogu izvođača kao živog stvaraoca na sceni. Kao proslava njihove jedinstvenosti, virtuoznosti,
    angažovanosti, neustrašivosti, osećaja odgovornosti i humanosti.
Back to top button