SrbijaRealno/Beograd/10.01.24. – Pod sloganom SAVRŠENE RAZLIČITOSTI jedan od najznačajnijih evropskih festivala umetničke igre najavljuje svoje 21 izdanje.
Od 7. marta do 10. aprila 2024. godine, ukupno 19 kompanija iz 14 zemalja,
sa preko 30 koreografskih postavki, biće predstavljeno u Beogradu i Novom Sadu. Igri u čast, okupiće
se vrhunski umetnici i sjajne trupe, otvoriti važne teme koje analiziraju aktuelne pojave i društvo,
kreirati trenuci koji pokreću najlepše emocije.
Zahvaljujući ovom festivalu, Beograd je postao važna stanica u umetničkim biografijama, mesto gde se
otkrivaju produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa
odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih
koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja i trendove.
Predstavljajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je osvajao svoju publiku. Od osnivanja je
predstavljeno preko 500 koreografskih radova, dok svake godine programe u proseku prati 20.000
gledalaca i 100 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva.
Manifestacija se razvijala uz podršku Ministarstva kulture Republike Srbije, Grada Beograda,
Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, Grada Novog Sada, Delegacije EU u Srbiji , ambasada i
kulturnih centara. Kroz podršku festivalu koji duže od dve decenije pomera granice umetničkog izraza
i doprinosi obogaćivanju kulturnog sadržaja u našoj zemlji, kompanija NIS podstiče mlade, talentovane
autore i vrhunske stvaraoce da visoko pozicioniraju Srbiju na međunarodnoj sceni. Važan segment
društvene odgovornosti kompanije NIS je ulaganje u projekte čiji je cilj afirmacija umetnosti, u skladu
sa vrednostima koje neguje u svom poslovanju. Kao dugogodišnji partner Festivala, kompanija Visa sa
velikom posvećenošću podržava Beogradski festival igre, verujući u njegovu ulogu u pozicioniranju
naše zemlje na kulturnoj mapi sveta. Istovremeno, Visa otvara različite mogućnosti kupovine ulaznica
na zadovoljstvo publike iz zemlje i inostranstva. Erste banka kao višegodišnji partner Festivala nastoji
da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji, razvijajući posebne projekte za mlade
umetnike. Tradicionalni i novi prijatelji Festivala su Fondacija Hemofarm, kompanija Grand Motors i
brend Chery, DDOR osiguranje, Vega IT, brend Nescafe, kompanija Heineken, Advokatska
kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, i drugi.
- i 8. mart, 16h, 18h i 20h|Bioskop Balkan ……….. Joan Buržoa, Grenobl
Pozorišna publika ga je upoznala kao igrača, a zatim i kao jedinstvenog rukovodioca Koreografskog
centra u Grenoblu. Desetine hiljada posetilaca pariskog Luvra očarao je instalacijom sa ogromnim
stepenicama koje se vrte i sa kojih igrači padaju i dižu se kao dečije igračke… U svet visoke mode ušao
je kao saradnik brenda Luj Viton. Prostor novih tehnologija obogatio je zanimljivim aplikacijama.
Uostalom, ko još nije video muzičke spotove za Harija Stajlsa, Selenu Gomez, Marka Mengonija… Joan
Buržoa, čarobnjak kaleidoskopskog talenta i autor koji neprestano ruši granice između najrazličitijih
umetničkih formi, prvi put stiže u Srbiju. Beogradski Bioskop Balkan će otvoriti svoja vrata 6 puta, a
svako vođenje kroz čuvene instalacije pratiće 100 ljudi. - mart, 20h i 10. mart 19h|Srpsko narodno pozorište, Novi Sad …. Kompanija igre Opere Geteborga
Apsolutni hit „Proklizavanje” koji potpisuje Damjan Žale, izvodi se na velikom nagibu, dovodeći
izvođače u stanje izvan ravnoteže. Sila gravitacije pokreće igru, pojačavajući lančane reakcije
zapanjujuće moćnih pokretnih slika. Ovo je komad koji je obeležio nekoliko sezona i koji senzacionalno
izvode igrači Kompanije igre Opere Geteborga. U drugom delu večeri, zanosna igra se sučeljava sa
snažnim kreativnim stavom jedinstvene izraelske umetnice Šaron Ejal. Njen prepoznatljiv stil ima
hipnotišuću, pulsirajuću moć koja je prepoznatljiva svakome ko je ikada imao priliku da otkrije njen
rad. Kostime za komad “Saaba” priredila je modna kuća Dior. - mart, 20h|Pozorište na Terazijama ……………… Balet Toskane, Firenca
Andersonova bajka ili čuveni istoimeni film koji je zavredeo nekoliko Oskara, dobio je svoje novo
čitanje. ”Crvene cipelice” kao celovečernji komad Filipa Kraca, u izvođenju Baleta Toskane, trupe koja
je osvojila beogradsku publiku na prethodnom Festivalu. Kombinacija koja se ne propušta! - i 15. mart, 20h| Srpsko narodno pozorište, Novi Sad ………… Kidd Pivot, Vankuver
Novi komad čudesne Kristal Pajt nosi naslov ”Skupština” i gledaće se u Novom Sadu u okviru svoje
prve evropske turneje. Između sezone u Parizu i Londonu, ova neponovljiva umetnica će se pokloniti
publici našeg festivala i poneti Nagradu Jovan Ćirilov. Kritika kaže da se “retko nailazi na predstave
takve vizuelne originalnosti, takve tehničke briljantnosti i takve emocionalne moći, kao što su one koje
pravi Kanađanka Kristal Pajt. Gledajući njena dela, zapravo postajete svedoci rađanja nove umetničke
forme.
- i 17. mart, 20h|Pozorište na Terazijama ………….. MM kompanija igre, Ređo Emilija
Bigonceti je… Bigonceti: izazovan, provokativan, senzualan, briljantan, nesumnjivo jedan od
najcenjenijih italijanskih koreografa na svetu. Njegova „Balada” oslikava jednu veoma specifičnu
epohu: kasne 70-e i rane 80-e, i deluje kao kaleidoskop emocija! A Morelijeva „Elegija”? Pokret obojen
čistim romantizmom uz Šopenovu klavirsku muziku i crnu pozadinu koja postepeno narasta u
zvezdano nebo. - i 20. mart, 20h| Bitef teatar ……… Radim Vizvari, Prag
Najširi spektar stilova, u žanru od klasične pantomime do butoa, fizičkog teatra i čiste scenske
virtuoznosti, prikazuje vodeći češki pantomimičar Radim Vizvari. Predstava je puna tradicije, poezije,
slapstika i lirske ekstravagancije. Smejaćete se i plakati, a sve to bez ijedne reči – jer one Vizvarijevoj
umetnosti nisu potrebne. „Solo” je spektakl koji oduzima dah i koji će sigurno podjednako zabaviti
ljubitelje pantomime, kao i one koji se sa njom prvi put sreću. - mart, 20h| Jugoslovensko dramsko pozorište ….. Zvona i čini, Pariz ………
“Dozvolite mi da vam predstavim najlepšu predstavu meseca, godine, decenije, a možda i veka! Retke
su predstave koje iznesu poeziju na tako zarazan i očaravajući način. Čudesna podela? Izbrušeni
dragulj!” Ovako je kritičar pariskog Ekspresa prikazao “Zvona i čini”, komad koji je ujedinio talente
ćerke i unuke jedinstvenog Čarlija Čaplina. - mart, 16h i 20h|Pozorište na Terazijama ……………. Kompanija Ervea Kubija, Kan
„Sol Invictus“ je kao preporod. Novo otkrivanje vitalnih podsticaja. Povratak u detinjstvo i sve što nas
okružuje…. Pokret koji se osmehuje, igra koja dolazi iz srca, usta, bokova, koja nastaje pod stopalima
na užarenom podu. Scena kao igralište beskrajnih mogućnosti. Postoji hitna potreba da se ujedinimo i
inspirišemo nadu. Tako će nastati pokret po krugu i spirali. Te spirale uzdižu svakog od nas zahvaljujući
zajedništvu, zahvaljujući onom drugom. Ovaj komad je deo obreda koji se iznova obnavlja kako bi se
proslavila činjenica da smo živi. Obred divljenja. Obred bez strahova. Obred zajedništva koje može
zaustaviti ratove i otvoriti vrata čovečanstvu svesnom da je bez odlaganja potrebno brinuti o životu. - i 26. mart, 20h| Pozorište Duško Radović ……….. Dewey Dell, Čezena
“Posvećenje proleća” Teodore Kasteluči je predstava koja očarava publiku poput genijalnih filmskih
bajki Žorža Melijesa, zahvaljujući veštini izvođača, zvučnoj suprotstavljenosti između partiture
Stravinskog i digitalnih kreacija, objekata, antropomorfne protetike i jednostavne, a evokativne scene
koja kombinuje arheološke i savremene prikaze. Nemilosrdni niz interakcija i sudara između
životinjskih oblika i ljudskih tela, nije spektakularan samo zbog snažne igre, kostima i maski iz mašte,
već i zbog moći da zamrzne osećaj borbe za opstanak i cikličnu prirodu života. - mart, 20h|Narodno pozorište, Beograd ……………. Balet Narodnog pozorišta, Beograd
Tri koreografa, za tri inspirativne i istorijski važne muzičke partiture. Novi osvrt na tradiciju, kroz
triptih koji je imao zadatak da obeleži stogodišnjicu od osnivanja Baleta Narodnog pozorišta, potpisali
su Maša Kolar, Igor Kirov i Miloš Isailović. - mart, 20h|Zvezdara teatar ………….. Komoko, Firenca
Novo delo Sofije Napi inspirisano je Pinokijem. U slikama apstrahovanim iz komedije dell’arte,
umetnica se pita da li fantastična bajka koju obožavamo da čitamo svojoj deci, možda i nije priča za
najmlađe? Kada je bila dete, ona se plašila ove priče. Uz svu svoju duhovitost, Kalodijeva knjiga,
objavljena pre 140 godina u Sofijinoj rodnoj Firenci, ima mračnu, melanholičnu stranu. U njoj se drvena
lutka odriče sebe. Pinokio gubi svoju nevinost, svoju impulsivnost, neprestano primoran da uči kroz
kazne, kako bi postao čovek. - mart, 16h i 20h | Bioskop Balkan ……………. Gravity & Other Myths, Adelejd
Jedna od najuzbudljivijih cirkuskih trupa iz Australije kreira radove koji su izuzetno telesni, inovativni
i iskreni. Umesto finog podešavanja predstave uz pomoć šminke, osvetljenja i izmaštane pozorišne
oblande, izvođači su odabrali da krenu u suprotnom pravcu, fokusirajući se isključivo na svoje izuzetne
veštine, razigranu kompetitivnost, poverenje i prijateljstvo. Publika je deo ove priče, jer čini ram za ovaj
komad. Možete osetiti vrelinu, čuti svaki udah i zaroniti u svaki trenutak. Međusobna iskrenost je
suština predstave koja je odigrana više od 1.100 puta u 37 zemalja sveta. - mart, 20h| Narodno pozorište, Beograd ………… Balet Visbaden, Visbaden
Neponovljivo pozorišno iskustvo u kreaciji sjajnih koreografa. Nemac Marko Geke donosi komad koji
koristi zvuke i muziku Orijenta, dok Francuz Martin Arijaž podseća na klimatske promene kroz
izmišljeni tok šou između američkog predsednika Donalda Trampa i aktivistkinje Grete Tundberg.
Putovanje od precizne i čiste igre, do lutkarske magije, brzinom televizije i društvenih mreža…. - mart, 20h|Bitef teatar ……… Majkl Getman, Tel Aviv
Komad Majkla Getmana u izvođenju sjajnog Arijela Žilbara je svedočanstvo duboke i neuhvatljive
prirode umetničke igre, koje može da prizove čiste senzacije i navede na beskrajno razmišljanje. Po
rečima kritike: “zahtevno, hipnotičko, očaravajuće delo”. - april, 20h| Pozorište Atelje 212 ………….. Una Doerti/Od Works, Belfast
Prožimajući baletsku gracioznost pokreta svojih igrača sa napetošću i anksioznošću, Una Doerti
postavlja osvežavajuće, ali uznemirujuće pitanje: koja je poenta igre? Iza ove teme, krije se briljantan
komad. Delo koje se ne oslanja na prošlost, a svakako nema ni ambiciju planiranja budućnosti. Nalazimo
se u sred sadašnjosti…Ova mlada umetnica koristi tela u prostoru na sličan način kao Balanšin. Kretanje
kroz prostor zasnovano na nameri, arhitektonskoj svesti i kolektivnoj energiji. - i 6. april, 20h|Narodno pozorište, Beograd …………… Sidnejska kompanija igre, Sidnej
Od nežnosti do nemira, “ab [intra]” putuje kroz intenzitet ljudskog postojanja, istražujući naše iskonske
instinkte, naše impulse i naše visceralne odgovore. Muzika spaja raskošni koncert za violončelo sa
ambijentalnom elektronikom, a izuzetni igrači grade vizuelno zadivljujući eterični svet. Ovo je žestoko
telesan i iskren komad koji će ostati sa vama dugo nakon što napustite pozorište.
- april, 20h|Zvezdara teatar ……………. Kompanija Jue Jin, Njujork
Jue Jin je odrastala i pripremala se za svoju umetničku karijeru na najprestižnijim školama u Šangaju, a
zatim nastavila studije u Njujorku, gde je i diplomirala. Nastupala je na brojnim pozornicama i kreirala
radove za mnoge važne institucije. U Njujorku je osnovala sopstvenu trupu, a pred beogradskom
publikom će se predstaviti prvi put, sa dva sjajna komada: “Žamor” i “Kroz pukotinu zraka”. - i 10. april, 20h|Bitef teatar ……………….. Nacionalna kompanija Malte, Valeta
“Utopija” je rezultat saradnje čuvenog izraelskog koreografa Emanuela Gata sa igračima malteške
Nacionalne kompanije. Komad prikazuje lična putovanja deset pojedinaca koji traže vezu i ispituju
ulogu izvođača kao živog stvaraoca na sceni. Kao proslava njihove jedinstvenosti, virtuoznosti,
angažovanosti, neustrašivosti, osećaja odgovornosti i humanosti.