Од јануара почиње провера плата у државном сектору
СрбијаРеално/БЕОГРАД/13.12 – Нови систем који ће пратити и ставити под лупу свих 500.000 плата у јавном сектору, као и све друге исплате накнада из буџета, стартоваће у јануару наредне године.
По први пут на једном месту постојаће тачна евиденција о свим исплатама радницима из државне касе. Биће ту и плате, али и све друге накнаде попут чланства у различитим одборима, путних трошкова, бонуса… Захваљујући новом систему, практично ће бити могуће у секунди доћи до сваке исплате из буџета која директно иде у џеп запосленог, био он радник на минималцу или први човек институције.
“Морамо бити искрени, чини нам се да није било довољно иницијативе ни код њихових оснивача, јединица локалне самоуправе да на један, храбар и радикалан начин уђу у контролу пословања и да наравно слабости које региструју у том пословању отклањају”, истакао је државни секретар Министарства привреде Драган Стевановић.
Од јануара ће практично бити контролисани расходи и извршене исплате за све запослене у јавном сектору у реалном времену, а самим тим отклоњена је могућност грешке у обрачунима зарада пре њихове исплате, као и све евентуалне злоупотребе.
Зоран Јефтић, председник Општине Мали Зворник каже да ће се знати где се троши сваки динар.
Увид ће имати општине, али и Министарство привреде. Податке сортиране по предузећима са одређене територије, броју запослених или ликвидности, софтвер ће повлачити аутоматски.
Како су навели у ресорном Министарству финансија које је и задужено за цео пројекат, прве промене треба очекивати у сектору рада, запошљавања и социјалне политике, а затим у секторима културе и правосуђа. У другој фази нови обрачун зарада и њихова боља контрола биће уведени у сектор просвете, а након тога и у здравство.
У последњој фази пројекта пројекат ће добити и локалне самоуправе и и све то биће завршено у наредних годину и по дана односно до краја 2023. године.
Бојан Димитријевић, члан Фискалног савета рекао је за РТС да је често била пракса да се приходи претачу у текуће расходе, у плате, а да се веома мало издваја за инвестирање и то је после 2017. битно побољшано.
Оцена је и да надзорни одбори тих предузећа испуњавају формалну, али не и суштинску улогу стратешког управљања, и зато су потребни квалификовани људи који се руководе искључиво јавним интересом.
На пројекту ће директно радити око 3.000 људи, а пројекат, је део и договора Србије са ММФ, који последњих година има детаљан увид у јавне финансије наше државе.